Er du nysgjerrig på hvordan få nye kunder? Da har du kommet til riktig sted. Her kan du lese om flere måter som kan skaffe deg flere kunder med få grep. Noen metoder er mer effektive enn andre. Du kan bruke alt fra programvare for markedsføring til å identifisere potensielle kunder, bruke annonsering på sosiale medier eller du kan bruke den eldste i boka “jungeltelegrafen”. Dette og mer kan du lese i guiden hvordan få nye kunder. Les videre for å lære deg akkurat dette.
Trykk deg inn og les hvordan du kan få flere kunder i butikken din
Start med å kartlegge og segmentere ditt marked
I en perfekt verden så kommer alle til din bedrift for å kjøpe produkter eller tjenester du tilbyr. Slik er det ikke, men gjør man en god analyse som spisser inn ønskede og potensielle kunder kan det være til stor hjelp. Videre kan du tenke deg til hva din bedrift kan tilby disse og hva de potensielle kundene faktisk vil ha. Når du har gjort dette kan du forme et budskap til en relevant plattform (f.eks. Facebook) for å nå ut til de potensielle kundene.
Når nye kunder henvender seg til deg burde du ha fokus på dem i salgsprosessen og ikke egen bedrift. Da kan du utforme et tilpasset løsningsforslag for kunden, som dekker dens behov. Gjennom fremtidige salgsprosesser så må man analysere hva som går bra og det som ikke fungerer. Da kan man fokusere på å styrke sine gode sider, samtidig som man forbedrer svakhetene.
Hvordan få nye kunder med jungelparagrafen
Jungelparagrafen kan være den mest ressursbesparende metoden for å få nye kunder i din bedrift. Det som må til er at eksisterende kunder har hatt en god erfaring hos deg. Folk elsker å prate om hvor de har handlet sko eller ny bil. Har de hatt en god erfaring i tillegg så vil de fortelle om dette. Videre vil folk som har hørt bra ting om din bedrift benytte seg av deg, fordi vil også bli behandlet på samme måte. Det som er viktig er at du har fokus på god kundeservice der du behandler alle kunder like bra. Ryktet om at din bedrift er helt super vil spre seg som ild i tørt gress. Med dette kan du få mange nye kunder til din bedrift.
Du må ha fokus på markedsføring
For at du skal vinne markedet og bli foretrukket fremfor dine konkurrenter må du bruke de riktige verktøyene. Du må gjøre deg relevant ved å vise frem hvem du er og hva du kan tilby. Deretter kan du kommunisere med de potensielle kundene som sannsynligvis kan ende i salg.
Bruk av Sosiale Medier/plattformer som Facebook, Instagram, LinkedIn, Google og Youtube vil øke synligheten til din bedrift. Det kan også brukes til så mye mer. Du kan gi innsyn til eksisterende- og potensiell kunder. Du kan bruke kanalene for å annonsere produktene eller tjeneste du tilbyr. Så kan du også dele viktig informasjon som kan være nyttig for menneskene du vil ha som nye kunder. Hvis du gjør det på en riktig måte kan det ha store fordeler for deg og din bedrift på sikt. Aldri har det vært så viktig å være tilstede på Sosiale Medier, og for å være konkurransedyktig er det svært viktig.
Allikevel har Facebook annonsert algoritmeendringer som har hatt en negativt virkning for bedrifters evne til å nå sitt publikum på en naturlig måte. Løsningen for dette er at bedrifter kan bruke penger for å få ønsket innhold ut på sin foretrukne kanal. Dette gjør at du kan nå enda flere potensielle kunder enn før. Setter man opp gode annonser som når tusenvis av mennesker, kan det være en god løsning på hvordan få nye kunder.
Hvordan få nye kunder i butikken din
Hvis du har en fysisk butikk så er det en rekke ting som må være på plass. Det finnes alltid noen som ikke vet at din butikk finnes, men en dag går de forbi og lurer på hva slags butikk dette er. Da burde ha en butikk som ser fin og ryddig ut, samtidig som de får en inntrykk av hva butikken din tilbyr. Hvis de går inn i butikken fordi de synes den så bra ut, så vil neste punktet være de ansatte. De ansatte burde være opplært til å være imøtekommende og hjelpende. Dette kan være en avgjørende faktor om folk vil være i butikken din og legge igjen penger.
Den siste tingen kan være hvordan produktene dine er organisert. Er det nok varer i hyllene og har du rotert frem det som har stått bak? Dette er faktorer som etterlater et inntrykk hos kunden. Mye sier kanskje seg selv, men å sette seg inn i kundeopplevelsen er svært viktig.
Hvordan få nye kunder? Organiser en kundeklubb
Å organisere en kundeklubb kan være en super måte for å få nye kunder i butikken din og sørge for at de kommer igjen. Det vanligste er kafeer som gir ut kort som man kan stemple på. Gjerne står det at kjøp av ni kaffe, så vil du få den tiende gratis. Dette kan være en genial måte å få en ny kunde som vil komme igjen. Kunden vil være interessert i å komme igjen siden de får noe gratis etter et antall kjøp. Kostnaden trenger ikke å være stor, men man kan få stor gevinst ved bruk av kundeklubb.
Nå skal det sies at det ikke er like lett for alle typer butikker å starte en kundeklubb. En klesbutikk kan ikke gi bort hvert tiende plagg gratis, det blir fort dyrt for butikken. Men hva om hvert tiende kjøp gir kunden 10% rabatt? Eller, kanskje de nyeste plaggene kun er tilgjengelige for medlemmer av kundeklubben den første uken i butikken? Her er det bare fantasien som setter grenser. Det som er viktig er at kunden føler at de får noe ut av å være med i kundeklubben og like viktig er det at du ikke taper penger på det du tilbyr.
Skaff deg en god hjemmeside
En hjemmeside som ser ordentlig ut og er lett å bruke, gir et godt inntrykk for bedriften din. Det kan være avgjørende om potensielle kunder velger å bruke deg. Følg denne lista med ting du kan tenke på når du skal lage hjemmeside.
- Man sier at et bilde sier mer enn tusen ord, men ved bruk av video kan man fortelle enda mer! Bruk bilder og videoer for å vise frem tjenester og produkter. Det kan også være positivt å vise frem blide ansatte slik at det ser ut som et hyggelig sted å komme til. Det skaper trygghet blant de besøkende på hjemmesiden.
- Bruk variert tekst på siden din. Det finnes mange forskjellige mennesker som blir dratt mot forskjellige ting. Da kan man spille på det logiske, følelser og troverdighet. Slik kan du bygge gode relasjoner mot nye kunder.
- Argumenter hvorfor kunder skal bruke dere. Fortell hvorfor din bedrift skiller seg ut fra konkurrentene. Det kan være ting som at dere har gratis frakt, døgnåpen kundeservice eller 100 % fornøydgaranti. Dette kan skape interesse blant besøkende på nettsiden og de kan ende opp med å velge ditt produkt.
- Sørg for at hjemmesiden din er søkemotoroptimalisert. Google har en oppskrift om hvordan de liker at hjemmesider skal være. Følger man denne oppskriften vil Google rangere nettsiden din høyt i Google-søket. Rangerer du høyere enn dine konkurrenter er sjansen større for at de ender på din nettside. Søkemotoroptimalisering blir mer utbredt for hver dag som går, og det et viktig fokusområde.
Søkemotoroptimalisering kan koste en god del, men her kan du lese hvordan du kan låne penger på dagen uten kredittsjekk. Først kan du investere penger og deretter kan du tjene masse penger for å betale lånet, også vil resten gå til din bedrift.