Tilgang til internett byr på et hav av muligheter for deg med entreprenørskap i magen, men det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte. Da er det godt å ha en enkel guide som tar deg gjennom de viktigste punktene på 1-2-3. La oss derfor ta en titt på noen idéer til hvilke forretninger man kan lansere på nett, samt hvordan du kan komme i gang på egen hånd.
Inspirasjon til å starte egen bedrift på nett
Når man skal starte sin første bedrift på nett, er det gjerne to ting som kan stikke kjepper i hjulene. Dette er behovet for startkapital og tilgang på arbeidskraft. Heldigvis finnes det en del idéer der ute til business som kan lanseres uten behov for verken ansatte eller egenkapital.
- Social media manager – Ta deg betalt for å drive kunders kanaler i sosiale medier. Enkel forretningsidé som kan skaleres opp etter hvert som man får mer erfaring.
- UGC Agency – Et UGC agency lager innhold for kundenes egne kanaler. Dette er gjerne innhold som skal brukes i deres egne kanaler, noe som betyr at du ikke trenger følgere eller produkter selv.
- Copywriting – Behovet for innhold på nett blir stadig større, og det kreves stadig flere skribenter. Copywriting er et godt utgangspunkt for deg som vil prøve deg som frilanser før du starter noe større.
- DIY Crafts – Noe som har blitt stadig mer populært på nett er DIY crafts. Dette er ofte produkter du kan lage hjemme og deretter selge i egen nettbutikk. Særlig printbare crafts som fargebøker og lignende kan bli attraktive.
Lage en forretningsplan
Når du har funnet ut hva du skal forsøke å selge eller promotere, må du lage en plan. Du kan selvfølgelig opprette en sosial mediekonto og håpe på det beste, men det blir som å spille stein-saks-papir med suksessen din. For å øke sannsynligheten for å lykkes, bør du legge ned en klar forretningsplan.
Her er det viktig å understreke hvilke kanaler du skal bruke, gjøre analyser på hvem målgruppen din er, og selvfølgelig hvordan selskapet skal vokse videre. Hvis du havner i en situasjon hvor du ikke klarer å vokse videre, kan det være lurt å revurdere hvilke produkter eller nisjer du skal satse på før du går videre.
Organiser deg
Nå begynner tankene dine å ta form, men det er fortsatt bare noe du har på papiret. Det neste du bør tenke på er hvordan du ønsker å organisere bedriften din. De fleste som starter på nett gjør dette som en sidehustle, noe som betyr at de ikke setter opp et formelt selskap, men det kan hemme veksten din.
Mange kunder foretrekker å vite hvem de gjør forretninger med, og da er det ofte mer tillitsvekkende å ha et selskap. I Norge er det to alternativer som er aktuelle på dette tidspunktet. Du kan sette opp et aksjeselskap (AS) eller du kan sette opp et enkeltpersonsforetak (ENK).
Her er aksjeselskap det gunstigste for langsiktige planer, men et ENK er langt enklere – og ikke minst billigere – å sette opp. Se gjennom begge former og vurder hva som passer best for din plan.
Bygg merkevaren din
For å bli synlig på nett må du ha en sterk merkevare og riktig synlighet mot kundene dine. For en nettbutikk vil dette naturligvis innebære en nettside, en logo, et navn og en tydelig fargeprofil. Dette er gjerne den morsomste delen av å lage bedriften din, nemlig det visuelle for hvordan den skal være synlig.
Her er det en rekke enkle verktøy du kan bruke på nett, eller så kan du enkelt finne frilansere som gjør alle disse oppgavene for en liten penge. Noen velger å hanke inn profesjonelle aktører, men da bør du ha et seriøst budsjett før du starter.
Ta sikkerhet på alvor
Selv om det ikke er mye penger i de fleste prosjekter så tidlig i prosessen, er sikkerhet viktig. Noen kan skade merkevaren din ved å påvirke kundeopplevelsen eller spre skadelig programvare. Her er det lurt å benytte seg av en skikkelig VPN for å kryptere informasjonen din. Du kan ofte prøve en gratis VPN før du tegner et langsiktig abonnement, og kostnaden er overkommelig selv for en liten bedrift eller sidehustle. Se på det som en investering i din egen suksess som raskt vil tjene seg inn igjen!