Hvordan få fornøyde kunder – 8 tips for å skape de beste kundeopplevelsene

Fornøyde kunder

Innholdsfortegnelse

Trenger du noen gode tips for å få fornøyde kunder i din bedrift? Det kan være at du bruker noen av disse tipsene bevisst fra før, men tar du med deg alle 8 inn i din bedrift vil kundene dine være superfornøyde og de vil garanter komme igjen. Dette vil bare ta noen få minutter med lesning og det kan resultere i en helt ny hverdag i din bedrift. Les videre for lære hvordan du kan få fornøyde kunder.

Gode holdninger er en perfekt start

Nesten alt kan løses med gode holdninger. Man opplever gjerne i butikker at det kan komme inn kunder som er i dårlig humør. Da har man en perfekt mulighet til å bruke sine gode holdninger og snu humøret til kunden. Innimellom skal det ikke mer til enn et “Hei” med et stor og velkomment smil. Det kan være etterfulgt av “Er det noe jeg kan hjelpe deg med i dag?”. Det skaper en god følelse av at kunden føler seg velkommen, samtidig som kunden føler at de blir lagt merke til for å få hjelp.

Det kan være mer komplisert over skriftlige kanaler, men det er noen ord og uttrykk som kan benyttes. Man kan bruke fornavnet til kunden hvis det er tilgjengelig slik at kunden får en følelse av at det blir personlig. Det går an å avslutte med “Er det noe annet jeg kan hjelpe med” og “Ha en fin dag videre”, som sannsynligvis vil resultere i et godt inntrykk. Dette er en god start til å få fornøyde kunder i din bedrift.

Fornøyde kunder
Fornøyd kunde

Lytte for å få fornøyde kunder

Når kunden din har et spørsmål eller forteller om et problem, er det viktig å fokusere på hva kunden trenger. Lytting har blitt en nøkkelferdighet for å levere god kundeservice. Det er et viktig verktøy som kan hjelpe deg å forstå behovet til kunden og hvordan du kan betjene dem. Kunden har blitt smartere med tiden. Det har blitt mer vanlig å henvende seg til kunderservice på nett gjennom chat-funksjoner. En god lytter vil vite hvordan man skal lese følelsene og behovet basert på tekst. Lytt til kunden og hjelp dem med det de spør om. Føler kundene at de ikke blir hørt og heller ikke får behovet sitt dekker, kan du garantert regne med å få en skuffet kunde som heller vil besøke din konkurrent i senere tid.

Les også hvordan du kan få flere kunder i butikken din

Du må kjenne ditt produkt hvis du skal selge det

Hvis du skal selge eller levere et produkt så må du kunne alt om det. Når det kommer til kundeservice handler det i stor grad om brukerstøtte og da må man kjenne sitt produkt. Det samme gjelder når du skal selge inn produktet også. Hvis du gir informasjon om et produkt som ikke stemmer og kunden får vite det i ettertid, så vil kunden sannsynligvis sitte igjen med et dårlig inntrykk etter handelen. Det kan resultere i at kunden ikke kommer igjen eller at de kommer for å få tilbake pengene sine. Da har man brukt tid og ressurser uten å få noe penger for det. Man er ikke helt fortapt hvis man gjør noe feil, men da handler det om hva man gjør i ettertid.

Du må gjøre det du sier

Noen ganger ønsker man å levere god kundeservice også lover man mer enn det man kan holde. Da går det helt i mot sin hensikt. Sier man at kunden skal bli kontaktet klokken 15, men ender opp med å glemme det føler kunden at den ikke blir tatt seriøst. Det er noe man vil unngå, og vil man ha fornøyde kunder så må man holde det man sier. De beste kan gjøre feil, men det er blemmer man vil unngå. Ved eventuelle feil kan man komme frem til løsninger med kunden om eventuelle kompensasjoner.

Kunden skal være i fokus

Kommer det inn en kunde i butikken og de har uttrykket ønske om hjelp, så skal fokuset være på kunden. Det kan være innkommende telefonsamtaler eller andre kundehenvendelser i butikken, men fokuset skal være på kunden. Hvis kunden føler at du ikke bryr deg eller holder på med flere ting samtidig, så vil ikke kunden føle seg verdsatt. Det kan resultere i en kunde som ikke er fornøyd med kundeservicen og det er ikke bra for butikken. Hvis man derimot tar hånd om og har fokus på kunden, så vil de føle seg verdsatt og de vil komme tilbake flere ganger. Et viktig punkt for å få fornøyde kunder.

Vær personlig og få fornøyde kunder

Dette menes ikke at man skal fortelle om seg selv og sitt liv til sine kunder, men heller et poeng for å være folkelig når man snakker. Kundene dine ønsker forskjellige tilnærminger, men de ønsker å prate med en person og ikke kun en ansatt i en bedrift. Merker man at en kunde prater litt om eget liv eller en hendelse tidligere den dagen, så spill på det og vis interesse. Dette kan styrke kunden sin opplevelse i butikken din og det kan være veldig positivt.

Fornøyde kunder
En fornøyd kunde

Svar kunden din raskt

Alle klarer litt ventetid, men sørg for at du har en rask og effektiv måte å ta i mot henvendelser. Den beste måten er å få fornøyde kunder ved å svare umiddelbart, men det kan være vanskelig å få til. Prøv å finne gode løsninger som kan holde kunden litt på vent. Det er mange smarte funksjoner i chat, der man kan organisere autosvar. Da kan man skrive en kort melding om at en person vil ta opp kontakt så fort det finnes mulighet.

Du skal være en problemløser for kundene dine

Hvis du får en kundehenvendelse som går ut på et problem og du kan løse det, vil du få en fornøyd kunde. Allikevel, er ikke alltid dette tilfellet. Noen ganger kan man ha vansker med å løse problemet til kunden, men hvis kunden får et inntrykk av at du strekker deg langt for å løse problemet kan det være verdt like mye. Da føler kunden at du virkelig er interessert i å hjelpe til og det blir satt stor pris på. Man kan få fornøyde kunder av det, og de vil komme tilbake til din bedrift fordi vet at der ønsker man å hjelpe til. Å få inn denne mentaliteten kan være avgjørende for bedriften.

Det var 8 tips om hvordan få fornøyde kunder og det er bare å sette i gang å praktisere tipsene. Da vil du oppleve at kundene dine går ut med et smil og er innstilt på å komme igjen. Masse lykke til!

Les også om hvordan du kan tjene penger på nett i denne guiden.